Verplaatsen van schoorsteen

Een nieuwe ontwikkeling is de verplaatsing van historische schoorstenen, die op hun oorspronkelijke plaats geen toekomst meer hebben. Harm Meijer heeft hiervoor een methode ontwikkeld, die al verschillende malen met succes is toegepast. Zo werd de schoorsteen van de verffabriek Borneman in Sneek uit 1913 verplaatst naar het voormalige stoomgemaal in de Veenpolder te Echten. Hier was de oorspronkelijke schoorsteen uit 1914 na de elektrificatie van het gemaal in 1927 gesloopt. Na de renovatie van het gemaal in 2004 was de wens uitgesproken hier toch weer een schoorsteen bij te plaatsen. De 26 meter hoge schoorsteen in Sneek werd in zes trommels gezaagd, die in een juk werden geplaatst en één voor één werden weg getakeld. Over de weg en het water werd de pijp naar Echten getransporteerd. Hier werden op een nieuwe fundering de delen weer op elkaar gezet. Na het opnieuw voegen en het aanbrengen van de juiste kop kreeg het gemaal in 2007 weer zijn oorspronkelijke uitstraling.

Ook in Veenendaal werd met succes de schoorsteen in stukken gezaagd om plaatst te maken voor de nieuwbouwactiviteiten. Na voltooiing hiervan kan de schoorsteen dan op de gewenste plaats worden teruggeplaatst. Dergelijke werkzaamheden vereisen uiterst zorgvuldige voorbereidingen en specifieke kennis. Het is de manier om monumentale schoorstenen in noodgevallen van sloop te redden.